-¿Ba’ax u k’ana’anil
u tan óolta’al
k’aayil je’ bix
u núukulil meyajil
ich najil xook
ti’al u muk’anku’unas’al u
noj t’aanil maaya?
Jach k’ana’an
u tanóolta’al le k’aay tu
kúuchil le xooko tumen
le k’aayo junp’eel
núukulil yan ti’
le ajka’ansonó ti’al ka’ansaj
máalob , ti’al ka’ansik ba’ax k’aat
ka u kano’ob le
kaambalo’obo yéetel kíimak
óolil ma’ u
náakayolo’ol. Tumen le k’aayo ku
kíimakunsik a puksik’al
bey xaan ku
saalkuntik a wíinkilil. Bey tuuno
wa ka k’aay
ich maaya yéetel
le kaambalo’obo tan
xaan a muk’a’an kunsik la
máasewal t’aano.
-¿Ba’ax óolalilo’ob k’aabet
ti’ a ajka’ansaj
ti’al ka utsak
u táakbesik ichil
u meyaj, k’aayilo’ob
ich maayaj t’aanil?
Noj
óolalil yéetel kíimakóolil,
tumen le k’aay
ich maaya yéetel
le kaambalo’ob jach máalob,
ti’al ma’ u
túubsa’aj yéetel u muk’a’ankunsa’al le
máasewal t’aano, le
kaansajó k’aabet u yúubkubaj ka’anal ich
ti’ k-moots, ka’
áantajnak xaan yéetel
le meyaja’.
-¿Ba’ax kíinil jeel
u beytal u
meyajtike’?
Le k’aayo
je’ baxak óora
ku pajtal u
menta’al yéetel le kambalo’obo ichil
u najil le
xooko, wa ti’a´ u
káajal meyaj, chúumuk
meyaj ti’al a
wáasik yóol le palalo’obo
wa ku ts’okó
a meyaj ti’al
u bino’ob tu
yotocho’ob. Bey xaan ti’al a kaánsik baax
a k’aat ka
u kaan la palalo’obo.
-Wa mina’an k’aayilo’ob
ich maayaj tu
najil xooke’, bix
jeel u beytal
u yantale’?
Wa tu
najil le xooko
mina’an le k’aayo’ob
ich maayao, to’on
ajka’ansajone k’aabet sutbesik
ich maaya le k’aayo’obo, k’eex k’aay
yéetel etajka’ansajo’on, k’atchibil úuchben máako’ob .
TRADUCCION
-¿Qué importancia tiene utilizar el canto como un recurso en
el aula para fortalecer la lengua maya?
Es de mucha
importancia emplear el canto en el salón de clases, ya que es un recurso que nos permite motivar y llamar la atención
de los niños, para desarrollar las actividades de nuestra situación didáctica.
En preescolar es un medio indispensable para nuestra labor docente. Para
fortalecer nuestra lengua maya es recomendable utilizar los cantos en lengua
maya. Además el canto nos alegra el corazón y nos hace sentirnos bien.
-¿Qué actitudes debe asumir un docente para poder utilizar
en su práctica docente los cantos en maya?
Un docente
debe tener una actitud positiva, de responsabilidad y de gusto, ya que al
utilizar cantos en lengua maya con sus alumnos, estará participando en el
rescate y el fortalecimiento de nuestra lengua lo cual le permitirá sentirse
orgulloso de nuestras raíces.
-¿Cuándo se puede trabajar?
Se puede
utilizar los cantos en cualquier momento de la jornada escolar, al inicio, a
media jornada para estimular e interesar a los alumnos, o al final de la clase,
como cantos de despedida. O también para reforzar el tema o la situación a desarrollar.
-Si no se cuenta con material didáctico en maya en la
escuela, qué se puede hacer para obtenerlo?
Si la escuela
no cuenta con este recurso, es recomendable que el docente traduzca los cantos
que emplea en lengua maya, intercambiar con sus compañeros docentes o bien
investigar con las personas mayores.
XROSAURA BALAM AVILA
Profa. Rosaura Tiene usted acertada razón ya que :
Profa. Rosaura Tiene usted acertada razón ya que :
El
Canto es un recurso frecuentemente usado por la
mayoría de nosotros en la enseñanza.
Los
motivos por los que es favorable usar canciones en clase son muy diversos:
motivar a los niños para que se vayan apropiando de la lengua maya, también nos
sirve para , lograr una mayor fluidez
(la música y el ritmo obligan a hablar más rápido), comunicar ciertos aspectos culturales y,
finalmente, algo que nos parece importante: trabajar con material real, pues
utilizamos textos creados por las madres de familia y las docentes ( ya que si no tenemos esa facilidad
es bueno recurrir a personas que cuentan con esa habilidad ( aj ka’ansaj xSaak
) )
X Pilar Cuevas
0 comentarios:
Publicar un comentario