miércoles, 3 de junio de 2015

XLEYDI.JO: K’AABA TS’IIB :” M’ÚUCH’TAALILO’OB SUUK U BEETA’AL TÌ KAAJO’OB “ (LAS FORMAS DE ORGANIZACIÓN COMUNITARIA EN LOS PUEBLOS)

19:34 // by GRUPO 5 // No comments

    JO: K’AABA  TS’IIB  :” M’ÚUCH’TAALILO’OB SUUK U BEETA’AL TÌ KAAJO’OB “
(LAS  FORMAS DE ORGANIZACIÓN COMUNITARIA  EN LOS PUEBLOS) 
·             ¿Bix yúuchul much´tal ti´a kaajil wa u kajil tu´ux ka meyaj ti´al u k´iimbesajo´ob u k´a´asajo´ob, u meyajo´ob, wa u betiko´ob cha´anilo´ob wa u láak´o´ob ?
·         ¿Bix u yáantaj much´talilo´ob yaan ichil le kaajilo´obo kan meyanakech yeetel a xooknáalo´obó?
·         ¿Ba´ax túukulil yantech y´ook´lal le much´talilo´?
·         ¿Ba´ax kambalilo´ob ku p´aatik wa ku táasik u yúuchul meyaj yéetel múch´talil?
·         ¿Bix a ch´a´nu´uktik le much´talil y´eetel a xoknáaloóbo´?
·         ¿Cómo aplicas el concepto de grupo con tus alumnos?



 1.- Bix yúuchul much´tal ti´a kaajil wa u kajil tu´ux ka meyaj ti´al u k´iimbesajo´ob u k´a´asajo´ob, u meyajo´ob, wa u betiko´ob cha´anilo´ob wa u láak´o´ob ?

  Ti’  u  kaajil  Narciso  Mendoza ,Calakmule’  yaan  jejeláas     muuch   meeyajilo’ob:  Jebix   tuux   ku    bota’al  u    o’ots’ilil   maako’ (Prospera)  , u la’ak  Uayin ,  yéetel  le’ u  ti’al  u  naajil    kilich   katolika’ ,tulakal  le’  kaajo’  ku  ta’akpajalobi’, leten   ken  u   beet    junp’eel  meeyaj  le’   muuch   jeex   tu’ux   ku  botaal  le’   ots’ilo’    wa    le’  prosperao’  jebix   ti’al  u   miista’al  wa   u   moolo’   u   táa’   le’   míiso’  le’   maax   u   nojochil   le’  múucho’  ku   muuchkintik     le   maako’obo’   ti’al  u   ya’alik  ba’ax  ku   beetbil     yeetel   ku   páata’al  u  la’aj   ta’akpajalo’ob’  ti’  le’  meeyajo’ ,  wa   tial  u  k’asiko’ob’  ju’ump’eel  nojk’íine’  jeex   u  tial  le’  na’abo’ . wa  le   muuchtalil  mina’an   tak’íin tial  u   beetiko’  ; ku   k’aatik ti’   jujuntu’ul  wa   mina’an  xaane’  ku   muulku’uba’ob   ti’al   u    kóono’o’   taamali’  wa   jejeláas   ch’ujuko’ob  yeetel jaanalo’ob   tial  u  yaantal   le’   tak’íino’  , wa  ku   k’aatiko’ob  ka   bisa’ak  u   jaanlil  tial  u   muul   jáanto’ob  yoolal   u   pa’ajtal   u   beetiko’ob   le’   noj   k’íino’  .
         U    muuchtalil    le’   UAYIN ,ju’ump’eel   tuux   ya’an   ko’olelo’ob   yeetel  xchuupalalo’ob   yan  18 ma’ u  maan  30  u  jaabilo’ob .letio’obe’  u  muuchmuba’aob   ti’al  u   jéel  pak’liko’ob   le’  che’ob’  ku   kiimilo’ob    wa   ku   xo’otolo’obo’   ti’  le’   kaajo’, jach   maalo’   u   beetmilo’ob   tumen   ya’an   u   nojochil    le’  muuch’o’ suuk  u   muuchtal’ob  ti’al  u  pa’ajtal    u   beetiko’ob   le’  meeyaj  k’ubenta’an  ti’obo’  leten  ku   tuuxta’al  tak’íin  ti’ob    men  u   nojoch   jaalachil  u   noj   luumil  Caampech.
           Yaan   xaan   le’   suukil   ti’ob  wa   maax   ku    k’oojantale’   wa   ku   taalantal   u   ku’uxtale’    ku  muuchkuba’ob    ti’al    u   ya’antiko’ob  ti’  baax   ku   meeyajtik   wa  tan  u   kool   sáak’abe’ ,wa  tan  u  pak’aale’  ,  je   ti  baax  k’aabete’ ,  bey   wa’  k’aabet   tak’íin  ti’  le’   maaka’   ku   ya’anta’al.

 2.-¿Bix u yáantaj much´talilo´ob yaan ichil le kaajilo´obo kan meyanakech yeetel a xooknáalo´obó?

     Le’  jejeláas  muuchtalil   yano’ob  ti’  le’  kaajo’   jach   maalo’  u   meyajo’ob   leten   ku   ya’antiko’on  nenta’abaex  ti’ob , le’   meejen   paalalo’obo’   suuk  u   yiliko’ob     bix   u  meeyajo’ob   leten  u  k’aolo’ob  ken  u   beeto’ob   le’   meeyajo’   ku   ya’antiko’on  muuk’ankuntiko’ob   u   k’aolillo’ob.
3.-  Ba´ax túukulil yantech y´ook´lal le much´talilo´?
                                                         
Ku  ya’antikuba’ob   tumen     chen   ju’ump’eel   u  tuukulo’ob  ti’   u   kiilicho’ob   leten  jach   maalo’  u  beetmilo’ob  u   muuchtalil  .                                                                                                                                                                               
     chen   ju’ump’eel  u    baate’il  le’   meeyajo’  ,                                                                                                             U  k’aaolo’ob     yeetel   yojelo’ob  le’   baax   ti’   ku   meeyajo’obo’.     Tene   ku   jaak’lal  in   wool  tumen   keex  ma  jach   yojelo’ob      xooke’   ,jach   ku   yeesiko’ob   lik’an   u   yo’olo’ob   ti’al  u   josiko’ob  taanil   le’  meeyaj  ti’   le’    muucho’


4.- Ba´ax kambalilo´ob ku p´aatik wa ku táasik u yúuchul meyaj yéetel múch´talil?

Le’  kàabalílo’ob’    ku   yantiko’on   jebix;  eetalil ,   muul   meeyajil    u  páajtalil ,   ts’íikil   ,   keetlil  ,  confianza’  yeetel   justicia’.
5.- Bix a ch´a´nu´uktik le much´talil y´eetel a xoknáaloóbo´?

                        Ti’al   u   tuk’la’al    le’   meeyaja’  ku    beeta’al   yéetel   le’   muucho’  jach  k’aambe’en  u   k’aolta’al   ;maaxo’ob, bix   le’   muuch’o’   ti’al  u   beeta’al   maalo  le’   meeyajo’   ti’al  u     pa’ajtal    u   ya’antikuuba’   meejen   paalal    beyo    ka   u   chim polto’ob     le’   baaxo’ob     ti’al  u  pa’ajtal   u   malokintiko’ob   baax ku      pa’ata’al   u  kaniko’ob  ’    yéetel   le’   u   meeyajta’al   le’   baxo’ob   ku   ya’antiko’ob   u   to’ojkinto’ob   u   ku’uxtalo’obo’   yaan   u   cha’ik      ti’   le’   maaxo’ob   yano’ob   ti’  le’   muucho’      ka   beeyak    u   no’ojbeenkunsiko’ob   saamal    u   k’aaba’  le’   kuuchil   tuux   kaajano’obo’.
Ts’íibna teex    xLeydi   Cabrera.

TRADUCCION.
Como  se  agrupan   las  personas  del  lugar  donde   vives  o  de   donde   trabajas   para   celebrar,  hacer   un  aniversario,  difuntos , cuando   trabajan, hacen  fiestas  ,etc?
En la  comunidad  de Narciso  Mendoza, Calakmul  existen  diferentes  grupos   sociales  como  la   del  programa  PROSPERA , La   del   proyecto   la UAYIN ,la  religión  católica  tiene  diferentes  grupos   ,en  la  comunidad  todos   son   de  esta  religión.      Por  eso   cuando   un  grupo   como  el  de  prospera  van   a  realizar  alguna  actividad   como   la   recolección  de   basura, la  presidenta   realiza  una  reunión  para  informar   y plantear  las  actividades   a  realizar     y  se  espera  que   todos   participen  y   si   es   para  celebrar   el   día   de   las  madres  , si  el  grupo  no   tiene  dinero para  llevarla   a cabo,  se   solicita  la   cooperación   o   se   organizan   para  vender    tamales   o  una  kermese  para  juntar  el   dinero, o   cada integrante   del  grupo   lleva  alguna   comida   para  convivir   y  que   se   lleva   a   cabo    la   fiesta.
El   grupo   de  la   UAYIN es  un  grupo;  de  señoras  y  muchachas   de  18  a  30  años   que  están  encargadas   a  realizar   la   reforestación   del  poblado, están   bien  organizadas con   presidente, secretario    y   tesorero,  realizan  constantemente  reuniones   para  organizar   su   trabajo, reciben  fondos   del  estado   para  lograr   su   objetivo.
También tienen  la  costumbre  de  ayudar   a   alguien   que  se  accidenta  o  que   se  encuentre  en  problemas,  los   grupos   de  personas   cooperan   para   ayudar  al   que  lo  necesite   ya   sea  limpiando   su  parcela   para  sembrar , o  cualquier  actividad   que  se  necesite   incluso  lo   ayudan  económicamente.
2.-Como  influyen  los   grupos  que   existen  en  tu  comunidad  en   tu   trabajo  con  tus   alumnos  ,  qué   aportaciones   puedes   realizar   sobre   los   grupos?.
Al   estar  bien   conformados,  los  grupos   sociales   que   existen  en  esta  comunidad, ayudan   a  servir  de  ejemplos  para  reflejarnos  en   sus  trabajos   o   viceversa. Los  niños  ven  las  actividades que  ellos  realizan   y  se   van   familiarizándose  con  estos  ,  y   cuando realizan   algún  trabajo  similar   te  ayudan   a  reforzar   el    conocimiento.    Los  diferentes  grupos     se  ayudan   porque   profesan   una  sola   religión.      Tienen   constituido   bien   al  grupo,  por   eso   se   organizan   bien.
     Que  conocen   y   saben   que   actividades  les  corresponde  realizar.
     Y  es admirable   su  actitud   porque   aunque   no  son   personas   estudiadas   muestran interés  en   progresar   como   grupo   y   como   comunidad.222.
Qué   valores   se  pueden   desarrollar   al   trabajar     con   grupos?
            Los  valores  de  Amistad ,  de  confianza   ,  solidaridad,  tolerancia ,  respeto, justicia   e  igualdad.
          Cómo   aplicas   el  concepto   de   grupo   con  tus   alumnos?
          Al   tomar  en   cuenta  las   características    de  los  niños  al   realizar   la   planeación ,  se   aplican  actividades   que   irán   desarrollando   las  competencias    para  lograr  un   mismo   fin    que  es  la  de lograr   aprendizajes  esperados , junto  con  la   de inculcar  normas  y   valores     se  logrará  que   el   día   de  mañana   los   miembros   de   ese  grupo  serán los   que  pongan  en   alto   el   nombre   de   su  comunidad  .

                      Escribió para  ustedes  Leydi  Cabrera.

0 comentarios:

Publicar un comentario