JO: K’AABA
TS’IIB :” M’ÚUCH’TAALILO’OB SUUK
U BEETA’AL TÌ KAAJO’OB “
(LAS FORMAS DE ORGANIZACIÓN
COMUNITARIA EN LOS PUEBLOS)
·
¿Bix yúuchul much´tal ti´a kaajil wa u kajil
tu´ux ka meyaj ti´al u k´iimbesajo´ob u k´a´asajo´ob, u meyajo´ob, wa u
betiko´ob cha´anilo´ob wa u láak´o´ob ?
·
¿Bix u yáantaj much´talilo´ob
yaan ichil le kaajilo´obo kan meyanakech yeetel a xooknáalo´obó?
·
¿Ba´ax túukulil
yantech y´ook´lal le much´talilo´?
·
¿Ba´ax kambalilo´ob ku
p´aatik wa ku táasik u yúuchul meyaj yéetel múch´talil?
·
¿Bix a ch´a´nu´uktik
le much´talil y´eetel a xoknáaloóbo´?
·
¿Cómo aplicas el
concepto de grupo con tus alumnos?
1.- Bix
yúuchul much´tal ti´a kaajil wa u kajil tu´ux ka meyaj ti´al u k´iimbesajo´ob u
k´a´asajo´ob, u meyajo´ob, wa u betiko´ob cha´anilo´ob wa u láak´o´ob ?
Ti’ u
kaajil Narciso Mendoza ,Calakmule’ yaan
jejeláas muuch meeyajilo’ob: Jebix
tuux ku bota’al
u o’ots’ilil maako’ (Prospera) , u la’ak
Uayin , yéetel le’ u
ti’al u naajil
kilich katolika’ ,tulakal le’
kaajo’ ku ta’akpajalobi’, leten ken
u beet junp’eel
meeyaj le’ muuch
jeex tu’ux ku
botaal le’ ots’ilo’
wa le’ prosperao’
jebix ti’al u
miista’al wa u moolo’
u táa’ le’
míiso’ le’ maax
u nojochil le’
múucho’ ku muuchkintik le
maako’obo’ ti’al u
ya’alik ba’ax ku
beetbil yeetel ku
páata’al u la’aj
ta’akpajalo’ob’ ti’ le’
meeyajo’ , wa tial
u k’asiko’ob’ ju’ump’eel
nojk’íine’ jeex u
tial le’ na’abo’ . wa
le muuchtalil mina’an
tak’íin tial u beetiko’
; ku k’aatik ti’ jujuntu’ul
wa mina’an xaane’
ku muulku’uba’ob ti’al
u kóono’o’ taamali’
wa jejeláas ch’ujuko’ob
yeetel jaanalo’ob tial u
yaantal le’ tak’íino’
, wa ku k’aatiko’ob
ka bisa’ak u jaanlil tial
u muul jáanto’ob
yoolal u pa’ajtal
u beetiko’ob le’
noj k’íino’ .
U muuchtalil le’
UAYIN ,ju’ump’eel tuux ya’an
ko’olelo’ob yeetel xchuupalalo’ob yan
18 ma’ u maan 30
u jaabilo’ob .letio’obe’ u muuchmuba’aob ti’al
u jéel pak’liko’ob
le’ che’ob’ ku
kiimilo’ob wa ku
xo’otolo’obo’ ti’ le’
kaajo’, jach maalo’ u
beetmilo’ob tumen ya’an
u nojochil le’
muuch’o’ suuk u muuchtal’ob
ti’al u pa’ajtal
u beetiko’ob le’
meeyaj k’ubenta’an ti’obo’
leten ku tuuxta’al
tak’íin ti’ob men
u nojoch jaalachil
u noj luumil
Caampech.
Yaan xaan le’
suukil ti’ob wa
maax ku k’oojantale’ wa
ku taalantal u
ku’uxtale’ ku muuchkuba’ob ti’al
u ya’antiko’ob ti’
baax ku meeyajtik
wa tan u
kool sáak’abe’ ,wa tan u pak’aale’
, je ti
baax k’aabete’ , bey
wa’ k’aabet tak’íin
ti’ le’ maaka’
ku ya’anta’al.
2.-¿Bix u yáantaj much´talilo´ob yaan ichil le
kaajilo´obo kan meyanakech yeetel a xooknáalo´obó?
Le’ jejeláas
muuchtalil yano’ob ti’
le’ kaajo’ jach
maalo’ u meyajo’ob
leten ku ya’antiko’on
nenta’abaex ti’ob , le’ meejen
paalalo’obo’ suuk u
yiliko’ob bix u
meeyajo’ob leten u k’aolo’ob ken
u beeto’ob le’
meeyajo’ ku ya’antiko’on
muuk’ankuntiko’ob u k’aolillo’ob.
3.- Ba´ax
túukulil yantech y´ook´lal le much´talilo´?
Ku ya’antikuba’ob tumen
chen ju’ump’eel u
tuukulo’ob ti’ u
kiilicho’ob leten jach
maalo’ u beetmilo’ob
u muuchtalil .
chen
ju’ump’eel u baate’il
le’ meeyajo’ , U k’aaolo’ob
yeetel yojelo’ob le’
baax ti’ ku
meeyajo’obo’. Tene ku
jaak’lal in wool
tumen keex ma
jach yojelo’ob xooke’
,jach ku yeesiko’ob
lik’an u yo’olo’ob
ti’al u josiko’ob
taanil le’ meeyaj
ti’ le’ muucho’
4.- Ba´ax kambalilo´ob
ku p´aatik wa ku táasik u yúuchul meyaj yéetel múch´talil?
Le’ kàabalílo’ob’ ku
yantiko’on jebix; eetalil ,
muul meeyajil u
páajtalil , ts’íikil ,
keetlil , confianza’
yeetel justicia’.
5.- Bix a ch´a´nu´uktik le much´talil y´eetel
a xoknáaloóbo´?
Ti’al u
tuk’la’al le’
meeyaja’ ku beeta’al
yéetel le’ muucho’
jach k’aambe’en u
k’aolta’al ;maaxo’ob, bix le’
muuch’o’ ti’al u
beeta’al maalo le’
meeyajo’ ti’al u
pa’ajtal u ya’antikuuba’ meejen
paalal beyo ka
u chim polto’ob le’
baaxo’ob ti’al
u pa’ajtal u
malokintiko’ob baax ku pa’ata’al
u kaniko’ob ’ yéetel
le’ u meeyajta’al
le’ baxo’ob ku ya’antiko’ob u
to’ojkinto’ob u ku’uxtalo’obo’ yaan
u cha’ik ti’
le’ maaxo’ob yano’ob
ti’ le’
muucho’ ka beeyak
u no’ojbeenkunsiko’ob saamal
u k’aaba’
le’ kuuchil tuux
kaajano’obo’.
Ts’íibna teex xLeydi
Cabrera.
TRADUCCION.
Como se
agrupan las personas
del lugar donde
vives o de
donde trabajas para
celebrar, hacer un
aniversario, difuntos ,
cuando trabajan, hacen fiestas
,etc?
En la comunidad
de Narciso Mendoza, Calakmul existen
diferentes grupos sociales
como la del
programa PROSPERA , La del
proyecto la UAYIN ,la religión
católica tiene diferentes
grupos ,en la
comunidad todos son
de esta religión.
Por eso cuando
un grupo como
el de prospera
van a realizar
alguna actividad como
la recolección de
basura, la presidenta realiza
una reunión para
informar y plantear las
actividades a realizar
y se espera
que todos participen
y si es
para celebrar el
día de las
madres , si el
grupo no tiene
dinero para llevarla a cabo,
se solicita la
cooperación o se
organizan para vender
tamales o
una kermese para
juntar el dinero, o
cada integrante del grupo
lleva alguna comida
para convivir y
que se lleva
a cabo la
fiesta.
El grupo
de la UAYIN es
un grupo; de
señoras y muchachas
de 18 a
30 años que
están encargadas a
realizar la reforestación del
poblado, están bien organizadas con presidente, secretario y
tesorero, realizan constantemente reuniones
para organizar su
trabajo, reciben fondos del
estado para lograr
su objetivo.
También tienen la
costumbre de ayudar
a alguien que
se accidenta o
que se encuentre
en problemas, los
grupos de personas
cooperan para ayudar
al que lo
necesite ya sea
limpiando su parcela
para sembrar , o cualquier
actividad que se
necesite incluso lo
ayudan económicamente.
2.-Como influyen
los grupos que
existen en tu comunidad en
tu trabajo con
tus alumnos ,
qué aportaciones puedes
realizar sobre los
grupos?.
Al estar
bien conformados, los
grupos sociales que
existen en esta
comunidad, ayudan a servir
de ejemplos para
reflejarnos en sus
trabajos o viceversa. Los niños
ven las actividades que ellos
realizan y se
van familiarizándose con
estos , y
cuando realizan algún trabajo
similar te ayudan
a reforzar el
conocimiento. Los diferentes
grupos se ayudan
porque profesan una
sola religión. Tienen
constituido bien al
grupo, por eso
se organizan bien.
Que conocen
y saben que
actividades les corresponde
realizar.
Y es admirable
su actitud
porque aunque no
son personas estudiadas
muestran interés en progresar
como grupo y
como comunidad.222.
Qué valores
se pueden desarrollar
al trabajar con
grupos?
Los valores
de Amistad , de
confianza , solidaridad,
tolerancia , respeto,
justicia e igualdad.
Cómo aplicas
el concepto de
grupo con tus
alumnos?
Al tomar
en cuenta las
características de los
niños al realizar
la planeación , se
aplican actividades que
irán desarrollando las
competencias para lograr
un mismo fin
que es la de
lograr aprendizajes esperados , junto con la de inculcar
normas y valores
se logrará que
el día de
mañana los miembros
de ese grupo
serán los que pongan
en alto el
nombre de su
comunidad .
Escribió
para ustedes Leydi
Cabrera.
0 comentarios:
Publicar un comentario