sábado, 20 de junio de 2015

GEORGINA ..JO´ K´AABA´ TS´ÍIB: "M´UUCH´TALILO´OB SUUK U BEETA´AL TI KAAJO´OBO´"(LAS FORMAS DE ORGANIZACION COMUNITARIA E LOS PUEBLOS)

18:43 // by GRUPO 5 // No comments

GEORGINA ..JO´ K´AABA´ TS´ÍIB: "M´UUCH´TALILO´OB SUUK U BEETA´AL TI KAAJO´OBO´"(LAS FORMAS DE ORGANIZACION COMUNITARIA E LOS PUEBLOS)


·         ¿Bix yúuchul much´tal ti´a kaajil wa u kajil tu´ux ka meyaj ti´al u k´iimbesajo´ob u k´a´asajo´ob, u meyajo´ob, wa u betiko´ob cha´anilo´ob wa u láak´o´ob ?
·         ¿Bix u yáantaj much´talilo´ob yaan ichil le kaajilo´obo kan meyanakech yeetel a xooknáalo´obó? ¿Ba´ax kambalilo´ob ku p´aatik wa ku táasik u yúuchul meyaj yéetel múch´talil?
·         4.- Ba´ax kambalilo´ob ku p´aatik wa ku táasik u yúuchul meyaj yéetel múch´talil?

·         ¿Ba´ax túukulil yantech y´ook´lal le much´talilo´?
·         ¿Bix a ch´a´nu´uktik le much´talil y´eetel a xoknáaloóbo´?
·         ¿Cómo aplicas el concepto de grupo con tus alumnos?

·         ¿Bix yúuchul much´tal ti´a kaajil wa u kajil tu´ux ka meyaj ti´al u k´iimbesajo´ob u k´a´asajo´ob, u meyajo´ob, wa u betiko´ob cha´anilo´ob wa u láak´o´ob ?
·          
´ tíin kaaajal   yáan   jejélas  much´talil.  Niikéen in ts’iikbalte’ex jump’éel múuch’iil  ku yaantal    íich  kíimil.  kaach  úuchilé  ku kimi juntúul make tu lakalo´ob le mako´ob te kajo ku yaantik u ch´ibalo´ob ti´al ma´u jok´ óol kóji baax kéen   mentáak,   béela’abé   ti´al  ma´u  jok´óol  kóoje´ ku  k´atiko´ob  xaan jump´éel  áantaj  ti’  u najil jalach.  Beey xa’an  le maako’ob   jach ku  biino’ob  aantaj  bela’abe  yáan a  bootíik.
.
1.-¿Cómo se agrupan las personas del lugar donde vives o de donde trabajas para celebrar, hacer un aniversario( difuntos), cuando trabajan, hacen fiestas, etc?
En    el pueblo   existen diferentes  grupos.  Les  comentare   de un  grupo  que   se  forma cuando    alguien  fallece. antiguamente  cuando fallece  un  miembro de la  familia     toda  la  gente  del  pueblo  asistía   y apoyaba  a  la  familia económicamente   y   moralmente   ya  que  apoyaban   en lo que  sea  en ese  momento.   Ahora    en estos tiempos      son muy  pocas  las  personas  que   brindan  ese apoya   ya ahora   hasta  hay que  acudir  a pedir  apoyo    en la presidencia   y  la  gente  que  brinda  su servicio  ya  hay    pagarlos.  

·         ¿Bix u yáantaj much´talilo´ob yaan ichil le kaajilo´obo kan meyanakech yeetel a xooknáalo´obó?

. Yaan le  much’talilo’obo  ku  yáantko’on   ichil  u naajil   xook.
Yaan  xáané  ma’.  Jée  bix  múuch’talíil,  maako’ob    ku  bino’ob  t’ u  naajil   k’új
Tumen yaan   e  e’esajil jach  ku yaant’ko’on   ich k meeyaj  yaan  xáané ma’ .
  e’esajil ku yaant’ko’on   ich  k meeyaj: yaan    léej kambalo’obo  ku    múul meeyajo’ob,  ku meyjo’ob  yéetel kíimak  óolal, ku yáantajoób ti’al  u  kambal u  yéet láakts’íilo’ob ,  u  múul meeyjo’ob yéetel   u  núukul   kamba’al  xook beey  xa’an  yaane  ku kaaníik  u  chíimpóoltíik jejélaas  ma’lo’ob  t’úukul, tumen  lelá  ku  kaaniko’ob íich le’ jejélaas  múuchilo’obo.
e’esajil   ma’  tu yaant’ko’on   ich k meeyaj  : le’ muuch’taalílo’ob    ich  jejélaas  najil  k’u.
 yáané  ma’  tu  yáantko’on  ti’ mix  ba’al  ti’ik   meeyaj   tu   naajil  xook,  tumen  ma’  tu  cháai’ik  u  meejen  yaalo’ob ti’al   u  bino’ob  ti’  k’iimbesa,j  wa  u   chííimpolti’iko’ob u  k’aayíil  lakam   beey  xaan   ma’ tu  chábal u yóok’to’ob..

2.-¿Cómo influyen los grupos que existen en tu comunidad en tu trabajo con tus alumnos?¿qué aportaciones puedes realizar sobre los grupos?
Existen   grupos  en la  comunidad  que  influyen de manera  positiva  en  la  escuela  e igual  algunos  que  influyen de manera  negativa.
  Las enseñanzas  que   influyen  positivamente    en el  trabajo :     algunos  alumnos  trabajan    por  equipos ,trabajan  contentos , apoyan a sus   de mas  compañeros   en el trabajo ,  los        orienta    para  hacer  correctamente la terea ,comparten   materiales,  algunos   reconocen  y  respetan las  diferentes  ideologías .
Enseñanzas  que   influyen  negativamente   en el trabajo  :  por las  diferentes   que  exiten religiones,  algunas  de   ellas   no les  es  permitido   a  los  miembros  el  participar en los actos  cívicos y culturales   en la escuela  como: participar  en el homenaje, bailable.

·         ¿Ba´ax túukulil yantech y´ook´lal le much´talilo´?

 jach   kíin   túukultkee  le   jejélaas  much’talílo’ob   yáano’obo  jach  ma’lo’ob  tumen  juntúul  múuchtalíil   máako’ob   ma’alo’ob   túukulyáantio’ob ,ma’lo’ob  meeyaj  ku meetko’ob, ku  yaant’kumbao’ob   tu  báats’ílilo’ob .  balo’ob   ma’alo’ob  ku  kaansíik  tumen  ku  kaaníik máak   múulmeeyaj,  ku paklan  áantkubao’ob   beey   xáan   u chíimpóoltíik  u   lak’  ma’alo’ob    túukulo’ob   yéetel  tu  múuch’talíil  ku  kaaniko’ob u bíiskumbao’ob   yéetel kiimak óolal.
3.-¿Qué aportaciones puedes realizar sobre los grupos
Pienso  y veo  que los  diferentes  grupos  que  existen    es  un ejemplo    a seguir  porque  es  un  grupo de personas  que  están  unidos   por  algo en común    tienen  un  objetivo, tienen   buenas   ideas,   trabajan  juntos,   apoyan a los  demás  a salir  adelante,  existe una buena  convivencia .   

·         ¿Ba´ax kambalilo´ob ku p´aatik wa ku táasik u yúuchul meyaj yéetel múch´talil?
                                        Le’   kaambalílo’ob    ku p’aatik  múch  meyaj
-           ku  kaaníik máak   múulmeeyaj, 
-          ku paklan  áantkubao’ob  
-            u chíimpóoltíiko’ob  u   lak’  ma’alo’ob    túukulo’ob 
-           ku  kaaniko’ob u bíiskumbao’ob   yéetel kiimak óolal.
4.-¿Qué valores se pueden desarrollar al trabajar en grupo?
Los valores   que se    propicia  al  trabajar  en  grupo  son:
-aprenden a trabajar juntos
-se  apoyan entre  ellos
-reconocer  y  aceptar  las  diferentes  ideologías
-  propicia  una  relación  de armonía  entre  ellos .

  • ¿Bix a ch´a´nu´uktik le much´talil y´eetel a xoknáaloóbo´?

Yaank  ts’íikbaltik  ti’o’ob  jéel  bix   yáan jejélaas   much’meyajo’ob   íich   kaajó   jéel xáan  u paajtaal  u  yáantaj  íich   naajil   xook.       jejélaas   múuch’talíil   ti’al  yúuchul     meeyaj   yéetel e  kambalo’obo.   Chéen  baalé  yáan  k’íiné  letio’ob  keen    yílo’ob  máax  yéetel  keen  u  much’ meeyanako’ob    beey  xáan  yáank  íilik  ka k’eexpáajak  máax u  yéetmeyjo’ob.
4.- ¿Cómo aplicas el concepto de grupo con tus alumnos?
A  través   de  platicas  propiciar   y concientizarlos    a los  niños a  trabajar  en  pequeños  grupos  o equipos  de  manera  agradable  así como  se  da  en el pueblo  con los  diferentes   grupos  de trabajadores que  existen .


0 comentarios:

Publicar un comentario