GEORGINA ..JO´ K´AABA´ TS´ÍIB: "M´UUCH´TALILO´OB SUUK U
BEETA´AL TI KAAJO´OBO´"(LAS FORMAS DE ORGANIZACION COMUNITARIA E LOS
PUEBLOS)
·
¿Bix
yúuchul much´tal ti´a kaajil wa u kajil tu´ux ka meyaj ti´al u k´iimbesajo´ob u
k´a´asajo´ob, u meyajo´ob, wa u betiko´ob cha´anilo´ob wa u láak´o´ob ?
·
¿Bix
u yáantaj much´talilo´ob yaan ichil le kaajilo´obo kan meyanakech yeetel a
xooknáalo´obó? ¿Ba´ax kambalilo´ob ku p´aatik wa ku táasik u yúuchul meyaj
yéetel múch´talil?
·
4.- Ba´ax kambalilo´ob ku p´aatik wa ku táasik u yúuchul meyaj
yéetel múch´talil?
·
¿Ba´ax
túukulil yantech y´ook´lal le much´talilo´?
·
¿Bix
a ch´a´nu´uktik le much´talil y´eetel a xoknáaloóbo´?
·
¿Cómo
aplicas el concepto de grupo con tus alumnos?
·
¿Bix yúuchul much´tal ti´a kaajil wa u kajil tu´ux ka meyaj ti´al u
k´iimbesajo´ob u k´a´asajo´ob, u meyajo´ob, wa u betiko´ob cha´anilo´ob wa u
láak´o´ob ?
·
´ tíin kaaajal yáan jejélas
much´talil. Niikéen in
ts’iikbalte’ex jump’éel múuch’iil ku
yaantal íich kíimil.
kaach
úuchilé ku kimi juntúul make tu
lakalo´ob le mako´ob te kajo ku yaantik u ch´ibalo´ob ti´al ma´u jok´ óol kóji
baax kéen mentáak, béela’abé
ti´al ma´u
jok´óol kóoje´ ku k´atiko´ob
xaan jump´éel áantaj ti’ u
najil jalach. Beey xa’an le maako’ob
jach ku biino’ob aantaj
bela’abe yáan a bootíik.
.
1.-¿Cómo se agrupan las personas
del lugar donde vives o de donde trabajas para celebrar, hacer un aniversario(
difuntos), cuando trabajan, hacen fiestas, etc?
En el pueblo
existen diferentes grupos. Les
comentare de un grupo
que se forma cuando alguien
fallece. antiguamente cuando
fallece un miembro de la
familia toda la
gente del pueblo
asistía y apoyaba a
la familia económicamente y
moralmente ya que
apoyaban en lo que sea en
ese momento. Ahora
en estos tiempos son muy pocas
las personas que
brindan ese apoya ya ahora
hasta hay que acudir
a pedir apoyo en la presidencia y
la gente que
brinda su servicio ya
hay pagarlos.
·
¿Bix u yáantaj much´talilo´ob yaan ichil le kaajilo´obo kan
meyanakech yeetel a xooknáalo´obó?
.
Yaan le much’talilo’obo ku yáantko’on ichil u
naajil xook.
Yaan xáané
ma’. Jée bix múuch’talíil, maako’ob
ku bino’ob
t’ u naajil k’új
Tumen
yaan e
e’esajil jach ku yaant’ko’on ich k meeyaj
yaan xáané ma’ .
e’esajil ku yaant’ko’on ich k
meeyaj: yaan léej
kambalo’obo ku múul
meeyajo’ob, ku meyjo’ob yéetel kíimak
óolal, ku yáantajoób ti’al u kambal u
yéet láakts’íilo’ob , u múul meeyjo’ob yéetel u
núukul kamba’al xook beey
xa’an yaane ku kaaníik
u chíimpóoltíik jejélaas ma’lo’ob
t’úukul, tumen lelá ku
kaaniko’ob íich le’ jejélaas
múuchilo’obo.
e’esajil ma’ tu yaant’ko’on ich k meeyaj
: le’ muuch’taalílo’ob ich jejélaas
najil k’u.
yáané ma’ tu
yáantko’on ti’ mix ba’al ti’ik meeyaj tu naajil
xook, tumen ma’ tu cháai’ik u meejen yaalo’ob ti’al u
bino’ob ti’ k’iimbesa,j wa u chííimpolti’iko’ob
u k’aayíil lakam beey
xaan ma’ tu chábal u yóok’to’ob..
2.-¿Cómo influyen los grupos que existen en tu
comunidad en tu trabajo con tus alumnos?¿qué aportaciones puedes realizar sobre
los grupos?
Existen grupos
en la comunidad que
influyen de manera positiva en la escuela
e igual algunos que
influyen de manera negativa.
Las enseñanzas que influyen
positivamente en el trabajo :
algunos alumnos
trabajan por
equipos ,trabajan contentos , apoyan
a sus de mas
compañeros en el trabajo , los
orienta para hacer
correctamente la terea ,comparten
materiales, algunos reconocen
y respetan las diferentes
ideologías .
Enseñanzas que
influyen negativamente en el trabajo : por
las diferentes que
exiten religiones, algunas de
ellas no les es
permitido a los
miembros el participar en los actos cívicos y culturales en la escuela como: participar en el homenaje, bailable.
·
¿Ba´ax túukulil yantech y´ook´lal le much´talilo´?
jach kíin
túukultkee le jejélaas
much’talílo’ob yáano’obo jach ma’lo’ob
tumen juntúul múuchtalíil máako’ob
ma’alo’ob túukulyáantio’ob
,ma’lo’ob meeyaj ku meetko’ob, ku yaant’kumbao’ob tu
báats’ílilo’ob . balo’ob ma’alo’ob
ku kaansíik tumen
ku kaaníik máak múulmeeyaj,
ku paklan áantkubao’ob beey
xáan u chíimpóoltíik u
lak’ ma’alo’ob túukulo’ob
yéetel tu múuch’talíil
ku kaaniko’ob u
bíiskumbao’ob yéetel kiimak óolal.
3.-¿Qué aportaciones puedes realizar sobre los grupos
Pienso y veo
que los diferentes grupos
que existen es
un ejemplo a seguir porque
es un grupo de personas que
están unidos por
algo en común tienen un objetivo,
tienen buenas ideas,
trabajan juntos, apoyan a los
demás a salir adelante,
existe una buena convivencia .
·
¿Ba´ax kambalilo´ob ku p´aatik wa ku táasik u yúuchul meyaj yéetel
múch´talil?
Le’ kaambalílo’ob ku p’aatik
múch meyaj
-
ku kaaníik máak
múulmeeyaj,
-
ku paklan
áantkubao’ob
-
u
chíimpóoltíiko’ob u lak’
ma’alo’ob túukulo’ob
-
ku kaaniko’ob u bíiskumbao’ob yéetel kiimak óolal.
4.-¿Qué valores se pueden
desarrollar al trabajar en grupo?
Los
valores que se propicia
al trabajar en
grupo son:
-aprenden a
trabajar juntos
-se apoyan entre
ellos
-reconocer y
aceptar las diferentes
ideologías
- propicia
una relación de armonía
entre ellos .
- ¿Bix a ch´a´nu´uktik le
much´talil y´eetel a xoknáaloóbo´?
Yaank ts’íikbaltik
ti’o’ob jéel bix
yáan jejélaas
much’meyajo’ob íich kaajó
jéel xáan u paajtaal u
yáantaj íich naajil
xook. jejélaas múuch’talíil ti’al
yúuchul meeyaj yéetel e
kambalo’obo. Chéen baalé
yáan k’íiné letio’ob
keen yílo’ob máax yéetel keen u much’
meeyanako’ob beey xáan
yáank íilik ka k’eexpáajak máax u
yéetmeyjo’ob.
4.-
¿Cómo aplicas el concepto de grupo con tus alumnos?
A
través de platicas
propiciar y concientizarlos a
los niños a trabajar
en pequeños grupos
o equipos de manera
agradable así como se da en el pueblo
con los diferentes grupos
de trabajadores que existen .
0 comentarios:
Publicar un comentario