1.-¿Cómo se agrupan las personas del
lugar donde vives o de donde trabajas para celebrar, hacer un aniversario(
difuntos), cuando trabajan, hacen fiestas, etc?
R= En la
comunidad donde trabajo que se llama Isla Arena
hay agrupación de personas, uno
de ellos es un grupo religioso que se llama Pentecostés, ellos se reúnen una
vez a la semana para hacer
sus actividades correspondientes pero también cada año en el mes de Junio
Celebran la Semana de Damas; esto consiste en que una semana completa realizan
diversas actividades empiezan con:
-La inauguraciones de actividades y se buscan
cantos especiales para el concurso de la semana.
- Preguntas Bíblicas.
-Concurso de cantos con ademanes.
-Concurso de texto.
-Concurso de cantos dramatizados.
-Se cierra la semana con convivio y premiación
de equipos participantes.
También en este mes celebran el Día del
Pescador, semana juvenil, semana de niños. En el día del Pescador igual se
realizan las mismas actividades con la diferencia en que el último día los
pescadores de este grupo presentan su platillo de marisco dándole forma según
al tema que van tratar.
*¿
Bix yúuchul much'tal ti' a kaajil wa u kaajil tu'ux ka meyaj ti’al u k’iimbesajo'ob, u k’a’asajo'ob, u meyajo'ob , wa u beetiko'ob
cha’anilo'ob wa u láak’o’ob,?
R= Le chan kaj tu’ux
ki meyaj
u k’aabae’ Isla Arena yaan jun much’tal máakoobe ku
bino te kulnaj u
k’aabae Pentecostes leti’obe ku much’kubaobe junten ti
p’isk’iin ti’al u meentiko’ob u meyajil
bey xaan tu winali junio ku meentiko’ob le k’iinbesaja
“p’isk’iin xun’an ko’ole” (Semana de Dama) Te p’isk’iina yaakach
meyaj ku meentikob le
much’ ko’oleloba, yaax k’iine’
ku menta’al:
-Le chuúunpajal meyaj, ku
kaxtal le jach jats’u’uts k’aayo’ob ti’al le ketlan k’aayo.
-k’áat chi’
u táan yuum k’u
-ketlan
k’aay yéetel éets’ p’a’as.
-ketlan
xook.
- ketlan
k’aay éesaj.
-ku k’aalko’ob
le p’isk’iino yéetel u much’
janalo’ob bey xaan ku bo’oltal le
maax mano’ob k’aayo.
Bey xaan te’ tu winali
junio ku kimbesaj u k’iinil le chuuk kayo’obo, u p’isk’iinil táankelem
paalalo’ob, u p’isk’iinil mejen paalalo’ob.
Te tu k’iinil le chuuk kayo’obo ku menta’al
tu lakal u meyaji bix ti’ le
kolelo’obo u jela’anile’ ti’ letiobe ken k’uchuk u ts’o’ok k’iine’ le
yunts’ilo’obo te muchtalila’ ku meentikoób jejeláas
janal yéetel u jejeláas yik’il le ja’o, chen balej
u jats’ile yaan u jats’utskun tiko’oob le u nú’ukuli le janal yéetel u yik’il
le ja’o bix keen u ts’oliko’ob le u
táan yuum k’u.
2.-¿Cómo influyen los grupos que
existen en tu comunidad en tu trabajo con tus alumnos?¿qué aportaciones puedes
realizar sobre los grupos?
R= Yo
considero que de manera positiva porque he observado que la mayoría de los
hijos de estas familias que van en este grupo son niños desenvueltos desde
temprana edad porque participan en las
actividades junto con sus padres, platican algunas mamás que ellos también
hablan o aprenden su tema de la biblia. Lo considero también que de manera
positiva porque este grupo que a pesar que es un grupo religioso no le prohíben
nada a los niños como actividades culturales, acto cívico etc.
*¿Bix u yáantaj much'talilo'ob yaan
ichil le kaajilo'obo kan meyanakech yéetel a xooknáalo'obo?
R= Tene’ in walke jach ma’alob tumen kin wilke le mejen paalalo’ob ku bin u ch’i’ibalo’ob te’ much’talilo’ jach
ajal u naato’ob keex chichano’ob tumen
ku yilik, bix
u meentikob wa u meyaj u yuumo’ob;
yaan na’ tsil xaan ku
tsikbaltike yaan le mejen paalao’obo ku kanko’ob jun xeet’ le
nojts’íib u táan yuum k’u. Ki walik
xaan jach ma’alob tumen
le much’talila keex yanal
k’u’ultaj k’u ma tu makuntik ti le mejen paalo’obo u yok’ot mix
u chinjoltik le lakam.
3.-¿Qué valores se pueden desarrollar
al trabajar con grupos?
R= Al
trabajar en grupo se puede aprender la honestidad, respeto, tolerancia,
convivir con los demás, a escuchar opiniones de los otros para llegar a un
acuerdo.
*¿Ba'ax kambalilo'ob ku p'aatik wa ku
táasik u yúuchul meyaj yéetel múch'talil?
R=
Le much’ meyej ichil le much’talilo’ yaab
ba’ax je a pajtal u kaanik
maake bix tojbe’enil, chin
jo’ol, u kanik kuxtak
yéetel u yet maakilob, ma u pech’ik u
tukul yet maakilo’o yola beyo
u k’uuchul jump’éel mul meyaj.
4.- ¿Cómo aplicas el concepto de
grupo con tus alumnos?
R= Pues desde temprana
edad enseñarle y explicarle a los niños en la casa, en la escuela que en un
pueblo existe varios grupo, y en nuestro escuela existen dos grupos y en salón
de clases formamos grupos cuando
nosotros trabajamos por equipo y todos los que integramos debemos apoyarnos, respetarnos, sobre todo
compartir lo que tenemos en el salón de clase para vivir en armonía.
R= K’aabet kaansakti’,
ts’o’olikti’ le mejen paalalo tu yotoch
yéetel tu najil le xooko’ ti’
junp’éel chan kaje’ yan
yaakach much'talilo'ob, bey
xaan te tu kúuchil xooko
yaan kaap’éel much’talil ,
te’ much’talilo’obo yaan
yaakach mejen much’talil ich tu
najil le xocho bey xaan k’aabet’ kansik
ti k’aabet u muul áantíkuba,
chinpoltikuba yéetel ba’ax u lae’
jach maalobe u majantikob
ba’ax yaan ich u najil le xooko’ yoola beyo kuxtali y’eetel
k’imak oolal.
XMIRIAM DEL CARMEN BALAM AVILA.
XKANSAAJ MIRIAN JACH MA'LO'OB A TÚUKUL YÓOLAL E JEJÉLAAS MÚUCHMEYJO'OB YAAN TU CHAN KAAJIL TU'UX K KANSAJ JACH BEY NAAJ K MEETIK K'AABET KANSIIK YÉETEL TS'OOLI'IK U NÚUKULTIO'OB EEJ KAMBALO'OBO K YÁANAK MANTATS' KIMAKÓOLALIL IICHLO'OB.
X GEORGINA ARELY
XKANSAAJ MIRIAN JACH MA'LO'OB A TÚUKUL YÓOLAL E JEJÉLAAS MÚUCHMEYJO'OB YAAN TU CHAN KAAJIL TU'UX K KANSAJ JACH BEY NAAJ K MEETIK K'AABET KANSIIK YÉETEL TS'OOLI'IK U NÚUKULTIO'OB EEJ KAMBALO'OBO K YÁANAK MANTATS' KIMAKÓOLALIL IICHLO'OB.
X GEORGINA ARELY
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