u k´aba in kajale´ tepak´an u k´at yaalé "tuux yaan pak´an" ku yaalalé uchben ja´bé ti chumuk ti e kajal´ó tuux beeleé parqueé yan ca´chi ya´kach che´ti pak´an , jumtuúl tile bolon lak´óbó canul tu mentoó le kajo´ .ka tal j-Francisco Montejo ti municipioó ma´tu yila ma´lo´le nojoch mayaó Nabatun canche canul tu pech´altá ka tu menta yakach baalo´ob ma´tu beli ti le kajo´bo´masehualo´ob bey tuno katu kastat´ano´ob jump´it ti jump´it le mako´obó .Tapak´an ku yilaá jats´úts yola baax ku meytikoó yeetel le k´at ku jo´saá te kajo´ ku mentaá kuch lool, lakoó,u kuuchil tuux ku t´saba chuk,kaat, kuch kib,pitoó ku menta cada jab ti u k´in le chichan kimenoób, tinaja u tial ja´,p´uul ku pa´aá ku ts´ayaá ichilé balcheó ju wa kan ku alkasoó le mako´obó,le miatsil tan u sa´taa´.
IN KÁABAÉ X-MAYRA
In wet akaansa jats'uts u k'ajl'aay a kaajlo tumen tene cachi ma' in wolej ba'ax u k'aat yaalé,le u la ta waala in wojel men in tía(lela' ma' in wojel bix u yaalá) ku patik u kuchil tux ku ts'aba chuk,u kuchil kip,lool,etc, chembalike jaa ba'ax ka alik bejlae minan yakach maakob ku beetko'ob.
tu ts'íibta
XROSARIO
Compañera maestra es bonita la historia de tu pueblo porque antes no sabia que significa,lo otro que dijiste lo se porque mi tía hace los insesarios,para poner velas,flores,etc.solo que ahora ya no hay mucha gente que lo hace.
escribió
Rosario
U KÁA, BA´AX U YÁALAL,WA U K´AJLA´AYIL U K´AABÁ PET KAAJO´OB ,BARRIO´OB ,KÚUCHILO´OB NOJ LU´UMILO´OB ICH MAAYÁ T´AAN.
El nombre de mi pueblo es Tepakán que significa "lugar de nopales"se dice que hace muchos años en el centro del poblado en el que ahora es el parque habían muchos arboles de nopales, unos de los nueve hermanos canul fundaron el pueblo,Cuando Francisco de Montejo llegó al dominio de los Canules, desconoció
como jefe maya a Nabatun Canché Canul causando una serie de atropellos y
desmanes al pueblo indígena,es entonces que la gente se fue castellanizando poco a poco.Tepakán,se caracteriza por su alfarería elaborados de barro que sacan de la comunidad.floreros,macetas,platos(lak),incienciarios,pitos que se hacen cada año para el dia muertos,muñecos para poner velas,tinajas para agua y cantaritos que rompian,llenandolos de animales que a la gente correteaba aunque esta tradición se ha estado perdiendo.
MI NOMBRE ES MAYRA
Máalo’ob áak’ab ajka’ansaj Maira
Le p’aak’am
miix junten ti u’uyma, beejlae ok in kaanik junp’éel túunbem túukul, in k’aat
in ojel ba’axten ku pa’abal le p’uul yaan ichil ba’alcheo’ob, ku pa’abal le ken
meentike’ex cha’an ti le kaajla waj chen ku pa’abal le ken beetike’ex k’íin
k’aaba’. Jaach uts tin wich ka ts’íibtik ti le bloguero’ ba’axten ka beetike’ex
le pa’ p’uul ku chupul yéetel jejeláas ba’alche’o’ob tumen tan a yalik tan un
bin u sáatal.
In k’áabaj xSilvia Herrera.
Buenas noches maestra Maira.
La palabra p’aak’am nunca la
había oído, hoy al leer su escrito aprendí algo nuevo, pero quiero saber por
qué rompen el cántaro con animales adentro, lo rompen en alguna fiesta de la
comunidad o cuando festejan un cumpleaños. Me gustaría mucho que escribieras en
el blogger porque rompen los cántaros llenos de diferentes animales porque
mencionas que es una costumbre que está desapareciendo.
Mi nombre es Silvia Herrera.
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