-¿Ba’ax u k’ana’anil
u tan óolta’al
k’aayil je’ bix
u núukulil meyajil
ich najil xook
ti’al u muk’anku’unas’al u
noj t’aanil maaya?
Jach k’ana’an
u tanóolta’al le
k’aay tu kúuchil
le xooko tumen le
k’aayo junp’eel núukulil
yan ti’ le
ajka’ansonó ti’al ka’ansaj máalob ,
ti’al ka’ansik ba’ax k’aat
ka u kano’ob le
kaambalo’obo yéetel kíimak
óolil ma’ u
náakayolo’ol. Tumen le
k’aayo ku kíimakunsik
a puksik’al bey
xaan ku saalkuntik
a wíinkilil. Bey tuuno
wa ka k’aay
ich maaya yéetel
le kaambalo’obo tan
xaan a muk’a’an kunsik la
máasewal t’aano.
-¿Ba’ax
óolalilo’ob k’aabet ti’
a ajka’ansaj ti’al
ka utsak u
táakbesik ichil u
meyaj, k’aayilo’ob ich
maayaj t’aanil?
Noj
óolalil yéetel kíimakóolil,
tumen le k’aay
ich maaya yéetel
le kaambalo’ob jach máalob,
ti’al ma’ u
túubsa’aj yéetel u
muk’a’ankunsa’al le máasewal
t’aano, le kaansajó
k’aabet u yúubkubaj
ka’anal ich ti’ k-moots, ka’
áantajnak xaan yéetel
le meyaja’.
-¿Ba’ax kíinil jeel
u beytal u
meyajtike’?
Le k’aayo
je’ baxak óora
ku pajtal u
menta’al yéetel le kambalo’obo ichil
u najil le
xooko, wa ti’a´ u
káajal meyaj, chúumuk
meyaj ti’al a
wáasik yóol le palalo’obo
wa ku ts’okó
a meyaj ti’al
u bino’ob tu
yotocho’ob. Bey xaan ti’al a kaánsik baax
a k’aat ka
u kaan la palalo’obo.
-Wa mina’an k’aayilo’ob
ich maayaj tu
najil xooke’, bix
jeel u beytal
u yantale’?
Wa tu
najil le xooko
mina’an le k’aayo’ob
ich maayao, to’on
ajka’ansajone k’aabet sutbesik
ich maaya le k’aayo’obo, k’eex k’aay
yéetel etajka’ansajo’on,
k’atchibil úuchben máako’ob .
TRADUCCION
-¿Qué importancia tiene utilizar el canto como un recurso en
el aula para fortalecer la lengua maya?
Es de mucha
importancia emplear el canto en el salón de clases, ya que es un recurso que nos permite motivar y llamar la atención
de los niños, para desarrollar las actividades de nuestra situación didáctica.
En preescolar es un medio indispensable para nuestra labor docente. Para
fortalecer nuestra lengua maya es recomendable utilizar los cantos en lengua
maya. Además el canto nos alegra el corazón y nos hace sentirnos bien.
-¿Qué actitudes debe asumir un docente para poder utilizar
en su práctica docente los cantos en maya?
Un docente
debe tener una actitud positiva, de responsabilidad y de gusto, ya que al
utilizar cantos en lengua maya con sus alumnos, estará participando en el
rescate y el fortalecimiento de nuestra lengua lo cual le permitirá sentirse
orgulloso de nuestras raíces.
-¿Cuándo se puede trabajar?
Se puede
utilizar los cantos en cualquier momento de la jornada escolar, al inicio, a
media jornada para estimular e interesar a los alumnos, o al final de la clase,
como cantos de despedida. O también para reforzar el tema o la situación a
desarrollar.
-Si no se cuenta con material didáctico en maya en la
escuela, qué se puede hacer para obtenerlo?
Si la escuela
no cuenta con este recurso, es recomendable que el docente traduzca los cantos
que emplea en lengua maya, intercambiar con sus compañeros docentes o bien
investigar con las personas mayores.
XROSAURA BALAM AVILA
U K’AALAL BOLON
MEYAJ
Wa juntu’ul
ajka’ansaj ma’ u k’at u
náaks yóol u kaambalobé,
jach k’aabet u
k’aay yéetelo’ob, tumen
le k’aayo junp’eel
núukuli ti’al jan naysik yóol
le mejen palalo’obo. To’on ajka’ansajo’on te
ka’ jaats xooko
jach káabet le
k’aayo, tumen yéetel
leti’e ja u
pajtal ka’ansik yaab
ba’ax ti’ le
palalo’obo. Tumen ku kíimak kunsik
yóol máak.
Conclusión de la novena sesión.
Si un docente quiere estimular a
sus alumnos para que se interesen de la clase, tiene que cantar con ellos, ya
que el canto en educación preescolar es muy indispensable para la
enseñanza. Con ello los entretenemos,
los estimulamos, los ponemos contentos porque el canto alegra a grandes y a
chicos, más si lo hacemos en nuestra lengua maya.
XROSAURA BALAM AVILA.
0 comentarios:
Publicar un comentario