viernes, 10 de julio de 2015

16:49 // by GRUPO 5 // No comments

        Le tsiikbal ich  maaya táan,  leti’e  úuchben  t’aano’b  wa  leti’e   tsoolt’aano’ob  ku  meenta’al  tumen  le  úuchben  máako’bo  maaya  t’ano’obo,  úuchile  chen ich tsíikbal  bejla’  te’  k’iinoba’  ts’íibil  xaan.  Yaane  jach  ucha’no’ob  yaane  chen  ichil  u  tukul  máak  yaan.
          Ku  tsíikbalta’al  ich  ch’íibalí,  le  noolo  ti  u  yaal,  lela  ti’  áabil  tsilo’ob,   ku  tsíikbalta’al  u  yoorai  u  meyajo’ob,  wa  ken  ts’oko  ken  jan  je’elko’ob,  bejla’e  le  ajka’ansaobo  ku  tsiikbatik  ti’  le  káambalo’obo  ichil  u  kúuchil  le  xooko. 
          Le  tsiikbalo’ob  in  k’ajolmalo’  leti’e   xtabay,  way  k’ek’en ,  way  mis,  u  tunichí  le  keejó,  le  iicho’obo,  lela’  tin  kanaj  ti’  in  nool,  yéetel  xaan  te’ analteobó.
          Ichil  le  meyaj  kin  meentik  tu  najil  le  xooko,  ku  yáantiken ,  tumen  ku  naysik  yóol  le  mejen  palalo’ob,  ku  meentik  u  che’jo’ob,  ku  meentik  u  tukolo’ob,    u  t’aano’on ,  bey  xan  yóolal  u  kaniko’ob  yéetel  u  k’ajoltiko’ob  ba’ax  u  p’atmato’on  le  ch’íibalo’obo, ba’ax  yaan  te’  miatsiló.
          Lebetik  tuune’  kin  wa’ik  ti’  in  wet  ajka’ansajonó  jach  k’aabet  ch’achi’tik  le  úuchben  tsíikbalo’ob  tu  kúuchil  le  xooko,  u  xoko’ob  u  ts’íib  yum  Domingo Dzul  tumen  jach  jats’utso’ob.  Bey  xan  yaan  u la’  ts’ibo’ob  jach  máalo’ob  ka’  k’ajoto’ob.
LA IMPORTANCIA DE RETOMAR LOS CUENTOS EN LENGUA MAYA  EN LA ESCUELA, PARA EL FORTALECIMIENTO DE LA LENGUA.
          El cuento en lengua maya, son relatos o narraciones tradicionales transmitidos de generación en generación a través de la lengua oral y ahora de manera escrita, pueden ser reales o imaginarios.
          Lo cuentan las personas mayores, abuelos, padres hacia sus hijos, se hacía en los momentos de trabajo o en las horas de descanso despues de una jornada de trabajo. Hoy en día nosotros los docentes lo hacemos en el salón de clases con nuestros alumnos.
          Algunos escritos que conozco son el xtabay, el cochino embrujado, el gato también, los gemelos, la piedra del venado, etc. Estos los conocí a través de las pláticas de mi abuelo y también en los libros que existen.
          En el salón de clases el cuento, propicia la reflexión, la imaginación, el entretenimiento y el desarrollo del lenguaje oral en los alumnos. También le permite conocer un poco de nuestros antepasados y de nuestra cultura.
       
           Le recomiendo a  nuestros compañeros maestros, utilizar este medio para  que nuestros alumnos, también que lean los escritos de Don Domingo ya que son muy bonitos. Además existen otros escritos que debemos leer y conocer.
XROSAURA BALAM  AVILA.


U  K’AALAL  LAJUN  MEYAJ
Le  úuchben  t’aano’obo  leti’e  u  tsíikbal  úuchben  máako’ob,  tu  láakal  ba’ax  uchanti’ob,  bix  u  kuxtalo’ob,  lebetik  jach  máalob  ka  k’ajóol  ba’ax  u  p’atmato’on  k ch’íibalile’ex,  bey  xaan  ka  kansti’ob  ti’  káambalo’ob  ku  bino’ob  tu  najil  le  xooko,  jach  máalo’ob  ka  ka  tsíikbalti’ob  ich  maaya  t’aan. Bey  xaan  k’aabet  k’aatchíitik  le  ch’ija’an  máakobo,  yóolal  k’ajoltik  u  la’  úuchben  t’ano’ob.


CONCLUSION  DE  LA  DECIMA SESION
Los cuentos en lengua maya,  son los relatos o las narraciones de nuestros antepasados que ha venido de generación en generación hasta llegar con nosotros, nos platican de sus experiencias y de lo que han vivido. Nosotros los docentes debemos enseñarles a nuestros alumnos estas narraciones en lengua maya para que vayan conociendo lo que nos dejaron nuestros abuelos y padres. También es importante inculcarles el deseo de investigar más cuentos con las personas ya grandes.
X ROSAURA BALAM AVILA

                                                                                                              


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