JO’ K’AABA’
TS’ÍIB TSIKBAL:
“MUUCH’TALILO’OB SUUK U
BEETA’AL TI KAAJO’OBO’. ( Las formas de organización
comunitaria de los pueblos ).
-¿ Bix yúuchul much’tal
ti’ a kaajil
wa u kaajil
tu’ux ka meyaj
ti’al u k’iimbesajo’ob, u k’a’asajo’ob u
meyajo’ob, wa u
beetiko’ob cha’anilo’ob wa
u láak’o’ob?
Tu chan kaajil
Santa Cruz Exhaciendae, yan muuch’talilo’ob, le
jach yaanó, leti’e
múuch’talil ti’al u
bino’ob jit’ p’ook
ichil le saajkabó,. Le
saajkabó u kúuchil
tu’ux ku bino’ob
meyaj, ku jats’uts’kinko’ob, ku
bisko’ob u núukul
u meyajo’ob, ku
yoksiko’ob tak sáasilí,
ti’al u yiko’ob máalob
u jit’o’ob. Le
jiit’ p’ooko, le
u meyaj le
máako’ob te kajtalila’, ti
ku kaxtiko’ob taak’in
ti’al u kuxtalo’ob, ti’al u
janlo’ob, ti’al u maanku
nok’o’ob u xaambo’ob
yéetel tu láakal
ba’ax k’aabeti’ob. Le
múuch’ meyaja’ k u paklan
aantkubaob, je’ ba’axak k’aabet
wa mina’anti’e, u
la’ wa yaanti’e
ku majantikti’. Ku
muuchkubaob meyaj tumen
láak’tsilo’ob wa tumen
jach uts u
biskuba’ob ; yéetel ma’
tu láakal máak
yan saajkab tu
táankabí.
¿ Cómo se agrupan las personas del lugar donde vives o de
donde trabajas para celebrar, hacer un aniversario (difuntos), cuando trabajan,
hacen fiestas, etc.?
En Santa Cruz Exhacienda, una de las agrupaciones de trabajo
que existe en la comunidad, es la de artesanos, se dedican al tejido de
sombreros, en la cual una cierta cantidad de personas se
agrupan o se reúnen para ir a tejer en las cuevas. Lugar que
acondicionan como un taller para acudir a tejer, la principal actividad
económica del poblado, ya que de ahí proviene el sustento para el hogar, como
la alimentación, el vestido, calzado, y otras necesidades de la familia.
Mayormente se agrupan por afinidad o parentesco, con el propósito de ayudarse
mutuamente y porque no todos cuentan con una cueva en el terreno de sus casas.
-¿ Bix u yáantaj
much’talilo’ob yaan ichil
le kajilo’obó kan
meyanakech yéetel a
xooknalo’ob?
Yaan le
much’talilo’obo ku jáantik
le meyaj kmeentik
chil u najil le
xooko. Le bix ts’ok in
tsolikte’exó jump’el muuch’tali
meyaj., ku yéesikto’on
bix yúuchul meyaj,
jump’el e’esajil bix u ti’al
u ka’ansik ba’ax
yéetel bix u
mejay le máako’ob
kaja’no’ob te chan
kaajal, bey xan
ku yéesik jump’el
suukil le kaajó
ma’ k’aabet cha’ik
u túubsa’a.
Yaan u la’a
jejela’as much’talilo’obo , bix
le ku bino’ob
tu yotoch ki’ichkelem
yum, yane ma’
tu yantiko’on ti’a
mix ba’al ti’
le meyaj kmeentik
tu kúuchil le
xooko, tumen ma’
tu cha’ik u
mejen yalo’ob u
bino’ob ti’ k’iimbesa,j
wa ti’ xaan
chííimpolta’al wa u
k’aayaj lakam.
¿Cómo influyen los grupos que existen en tu comunidad en tu
trabajo con tus alumnos?
Hay grupos que si influyen de manera positiva en nuestra
labor docente, como el grupo de trabajo que ya les mencioné con anterioridad,
porque nos enseña qué trabajo se hace en la comunidad y como se hace. Es un ejemplo para nuestros alumnos para
enseñarles la importancia del trabajo en grupo y además es una costumbre
que debemos rescatar y valorar.
Existen también otros grupos
de diferentes religiones que muchas veces no nos apoyan en nuestra labor
educativa, ya que las madres de familia, no le permiten a sus hijos a
participar en eventos cívicos, no participan en homenajes o no participan en
una fiesta de cumpleaños, etc.
-¿Ba’ax túukulil yantech
yóok’lal le much’talilo’?
Le much’talilo leti’e ya’kach
máako’ob ku much’kuba’ob,
ti’al u u
muulan meyjo’ob, ti’al
u paklan áantikuba’aob, ti’al u
mentiko’ob ba’ax u k’áto’ob wa ba’ax
ku tukultiko’ob. Te’
much’taliló ku kaniko’ob
u biskuba’ob máalob, yéetel tojil
óolal, bey xaan
mokt’aan.
¿Qué aportaciones puedes realizar sobre los grupos?
Un grupo esta formado por un grupo de personas que
desempeñan funciones diferentes pero siempre
persiguiendo un fin, trabajan y se ayudan mutuamente para salir adelante, actúan de acuerdo
a normas y valores.
-¿Ba’ax
kambalilo’ob ku p’aatik
wa ku táasik
u yúuchul meyaj
yéetel much’talil?
Le much’taliló ya’a
ba’ax ku ts’aik,
ku kansikto’on múul
meyaj, paklan áantaj,
bey xaan tojil
óolal le bix
tsikbe’enil, éetalil, utsil,
noj óolil, tojbe’enil yéetel
u la’ .
Tu lakal lela
ku bisk’ob ti’
ba’ax u k’ato’ob.
¿Qué valores se pueden
desarrollar al trabajar con grupos?
Al trabajar en grupo se fomenta el trabajo mutuo, la
cooperación asi como también los valores de respeto, amistad, bondad,
responsabilidad, honestidad, etc. Todas
sus acciones los con llevaba a perseguir un fin que beneficia al grupo.
-¿ Bix a
ch’a’un’uktik le much’talil
yéetel a xoknáalo’obo ‘?
Yan in
tsolikti’obe tóone, le
much’talil tu kúuchil
le xooko, tu
láaklo’one bey wa
láak’tsilo’one, yaan
áantikuba’on, yaan chíimpoltakuba’on, yaan
múul t’ooxik tu láakal
ba’ax yaan ichil kúuchil
le xooko, biskuba’
yéetel jéets’elil, ma’
ba’ateil mix a
beetik k’aas ti’ a
wet káambal.
¿ Cómo aplicas el concepto de grupo con tus alumnos?
Explicarles y hacerles entender que nuestro grupo de segundo
grado, somos como una gran familia, que todos los que lo integramos, debemos
apoyarnos y respetarnos y más que nada compartir lo que tenemos en nuestro
salón y vivir en armonía, sin estar peleando o haciendo maldad al compañero.
XROSAURA BALAM AVILA
A K’AALAL
JO’ MEYAJ
Ts’ook iliké
tu láakal kajtalilo’ob
yaan jejela’as múuch’talil
ti’al u yúuchul
meyaj wa ti’al u
meenta’aj k’imbesajo’ob. Lebetik
túun to’on ka’ansajo’oné, jach
k’aabet k’ajoltik tu
láakal súukil ku
meentiko’ob le kajtalil
tu’ux k-meyajó, k’ajóoltik
u bak’ampach le
káambalo’obó ti’al ka’ansiko’ob
máalob, ma’ túubsik
xaan u yáax
t’ano’ob.
CONCLUSION
DE LA QUINTA SESION.
Como ya nos
dimos cuenta, en todos los poblados existen diferentes grupos de organización
comunitaria, ya sea para trabajar o para celebrar una fiesta o un
acontecimiento. Por tal razón nosotros los docentes debemos conocer todas esas
tradiciones y costumbres que tienen, conocer todo el contexto socio cultural de
los alumnos para brindarles una mejor educación, sin olvidar también su lengua materna.
XROSAURA
BALAM AVILA.
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