viernes, 10 de julio de 2015

16:45 // by GRUPO 5 // No comments

JO’ K’AABA’  TS’ÍIB  TSIKBAL: “MUUCH’TALILO’OB  SUUK  U  BEETA’AL  TI  KAAJO’OBO’. ( Las formas de organización comunitaria de los pueblos ).
-¿ Bix  yúuchul  much’tal  ti’  a  kaajil  wa  u  kaajil  tu’ux  ka  meyaj  ti’al  u  k’iimbesajo’ob,  u  k’a’asajo’ob  u  meyajo’ob,  wa  u  beetiko’ob  cha’anilo’ob  wa  u  láak’o’ob?
Tu  chan  kaajil  Santa Cruz Exhaciendae,  yan   muuch’talilo’ob,  le  jach  yaanó,  leti’e  múuch’talil  ti’al  u  bino’ob  jit’  p’ook  ichil  le  saajkabó,. Le  saajkabó  u  kúuchil  tu’ux   ku  bino’ob  meyaj,  ku  jats’uts’kinko’ob,  ku  bisko’ob  u  núukul  u  meyajo’ob,  ku  yoksiko’ob  tak  sáasilí,  ti’al u  yiko’ob  máalob  u  jit’o’ob.  Le  jiit’  p’ooko,  le  u  meyaj  le  máako’ob te  kajtalila’,  ti  ku  kaxtiko’ob  taak’in  ti’al  u  kuxtalo’ob, ti’al  u  janlo’ob, ti’al  u  maanku  nok’o’ob  u  xaambo’ob  yéetel  tu  láakal  ba’ax  k’aabeti’ob.  Le  múuch’  meyaja’ k u  paklan  aantkubaob, je’  ba’axak  k’aabet  wa  mina’anti’e,  u  la’  wa  yaanti’e  ku  majantikti’.  Ku  muuchkubaob  meyaj  tumen  láak’tsilo’ob  wa  tumen   jach  uts  u  biskuba’ob ;  yéetel  ma’  tu  láakal  máak  yan  saajkab  tu  táankabí.
¿ Cómo se agrupan las personas del lugar donde vives o de donde trabajas para celebrar, hacer un aniversario (difuntos), cuando trabajan, hacen fiestas, etc.?
En Santa Cruz Exhacienda, una de las agrupaciones de trabajo que existe en la comunidad, es la de artesanos, se dedican al tejido de sombreros, en la cual una cierta cantidad de personas se
agrupan o se reúnen para ir a tejer en las cuevas. Lugar que acondicionan como un taller para acudir a tejer, la principal actividad económica del poblado, ya que de ahí proviene el sustento para el hogar, como la alimentación, el vestido, calzado, y otras necesidades de la familia. Mayormente se agrupan por afinidad o parentesco, con el propósito de ayudarse mutuamente y porque no todos cuentan con una cueva en el terreno de sus casas.
-¿ Bix  u  yáantaj  much’talilo’ob  yaan  ichil  le  kajilo’obó  kan  meyanakech  yéetel  a  xooknalo’ob?
Yaan le  much’talilo’obo  ku  jáantik  le  meyaj  kmeentik  chil  u najil  le  xooko. Le bix  ts’ok  in  tsolikte’exó  jump’el  muuch’tali  meyaj.,  ku  yéesikto’on  bix  yúuchul  meyaj,  jump’el  e’esajil  bix  u  ti’al  u  ka’ansik  ba’ax  yéetel  bix  u  mejay  le  máako’ob  kaja’no’ob  te  chan  kaajal,  bey  xan  ku  yéesik  jump’el  suukil  le  kaajó  ma’  k’aabet  cha’ik  u  túubsa’a.
Yaan  u  la’a  jejela’as  much’talilo’obo ,  bix  le  ku  bino’ob  tu  yotoch  ki’ichkelem  yum,  yane  ma’  tu  yantiko’on  ti’a  mix  ba’al  ti’  le  meyaj  kmeentik  tu  kúuchil  le  xooko,  tumen  ma’  tu  cha’ik  u  mejen  yalo’ob  u  bino’ob  ti’  k’iimbesa,j  wa  ti’  xaan  chííimpolta’al  wa  u  k’aayaj  lakam.
¿Cómo influyen los grupos que existen en tu comunidad en tu trabajo con tus alumnos?
Hay grupos que si influyen de manera positiva en nuestra labor docente, como el grupo de trabajo que ya les mencioné con anterioridad, porque nos enseña qué trabajo se hace en la comunidad y como se hace. Es  un ejemplo para nuestros alumnos para enseñarles  la importancia del  trabajo en grupo y además es una costumbre que debemos rescatar y valorar.
Existen también otros grupos  de diferentes religiones que muchas veces no nos apoyan en nuestra labor educativa, ya que las madres de familia, no le permiten a sus hijos a participar en eventos cívicos, no participan en homenajes o no participan en una fiesta de cumpleaños, etc.
-¿Ba’ax  túukulil  yantech  yóok’lal  le  much’talilo’?
Le much’talilo  leti’e  ya’kach  máako’ob  ku  much’kuba’ob,  ti’al  u  u  muulan  meyjo’ob,  ti’al  u  paklan  áantikuba’aob, ti’al  u  mentiko’ob ba’ax  u k’áto’ob  wa ba’ax  ku  tukultiko’ob.  Te’  much’taliló  ku  kaniko’ob  u  biskuba’ob  máalob, yéetel  tojil  óolal,  bey  xaan  mokt’aan.
¿Qué aportaciones puedes realizar sobre los grupos?
Un grupo esta formado por un grupo de personas que desempeñan funciones diferentes pero siempre  persiguiendo un fin, trabajan y se ayudan  mutuamente para salir adelante, actúan de acuerdo a normas y valores.
-¿Ba’ax  kambalilo’ob  ku  p’aatik  wa  ku  táasik  u  yúuchul  meyaj  yéetel  much’talil?
Le  much’taliló  ya’a  ba’ax  ku  ts’aik,  ku  kansikto’on  múul  meyaj,  paklan  áantaj,  bey  xaan  tojil  óolal  le  bix  tsikbe’enil,  éetalil,  utsil,  noj óolil,  tojbe’enil  yéetel  u  la’  .  Tu  lakal   lela  ku  bisk’ob  ti’  ba’ax  u  k’ato’ob.
¿Qué valores  se  pueden  desarrollar al trabajar con grupos?
Al trabajar en grupo se fomenta el trabajo mutuo, la cooperación asi como también los valores de respeto, amistad, bondad, responsabilidad, honestidad, etc.  Todas sus acciones los con llevaba a perseguir un fin que beneficia al grupo.
-¿ Bix  a ch’a’un’uktik  le  much’talil  yéetel  a  xoknáalo’obo ‘?
Yan in  tsolikti’obe   tóone,  le  much’talil   tu  kúuchil  le  xooko,  tu  láaklo’one  bey  wa  láak’tsilo’one, yaan  áantikuba’on,  yaan  chíimpoltakuba’on,  yaan  múul t’ooxik  tu  láakal  ba’ax yaan  ichil  kúuchil  le  xooko,  biskuba’  yéetel  jéets’elil,  ma’  ba’ateil  mix  a  beetik  k’aas  ti’ a  wet  káambal.
¿ Cómo aplicas el concepto de grupo con tus alumnos?
Explicarles y hacerles entender que nuestro grupo de segundo grado, somos como una gran familia, que todos los que lo integramos, debemos apoyarnos y respetarnos y más que nada compartir lo que tenemos en nuestro salón y vivir en armonía, sin estar peleando o haciendo maldad al compañero.
XROSAURA BALAM AVILA
A  K’AALAL  JO’  MEYAJ
Ts’ook  iliké  tu  láakal   kajtalilo’ob  yaan  jejela’as  múuch’talil  ti’al  u  yúuchul  meyaj  wa ti’al  u  meenta’aj  k’imbesajo’ob.  Lebetik   túun  to’on  ka’ansajo’oné,  jach  k’aabet  k’ajoltik  tu  láakal  súukil  ku  meentiko’ob  le  kajtalil  tu’ux  k-meyajó,  k’ajóoltik  u  bak’ampach  le  káambalo’obó  ti’al  ka’ansiko’ob  máalob,  ma’  túubsik  xaan  u  yáax  t’ano’ob.
CONCLUSION DE LA QUINTA SESION.
Como ya nos dimos cuenta, en todos los poblados existen diferentes grupos de organización comunitaria, ya sea para trabajar o para celebrar una fiesta o un acontecimiento. Por tal razón nosotros los docentes debemos conocer todas esas tradiciones y costumbres que tienen, conocer todo el contexto socio cultural de los alumnos para brindarles una mejor educación, sin olvidar  también su lengua materna.

XROSAURA BALAM AVILA.

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