Ba’ax u k’ana’anil u tan
óolta’al k’aayil je’ bix u núukulil
meyajil ich najil xook ti’al u
muk’anku’unas’al u noj t’aanil maaya?
Jach k’aanan
u tan óolta’al k’aay tumen
le’la jump’éel nukulil ti’ e jkansajo’obo
ti’al u jkamsajo’ob
yéetel kimak óolil beey
xa’an ti’e jkambalo’obo jach
ku beeytaj ej kambalo’o ma’
tu’ yiiliko’ob wa
jach táalan tumen yéetel e k’aayó jach
ku kiimaktaj yóolo’ob yéetel jach
uts’ tu t’aano’ob. Beey tun yéetel
jejélaas k’ayo’ob ku
beytáaj le ba’axo’ob
u k’aat e jkaansajo’obo ka u
kano’ob e jkambalo’obo. Le
beetik y’eetel e k’aay ich maayaó jump’éel
nukuliil ti’al u pajtaal
u muk’anku’uns’ab maaya t’aan.
Es muy
importante que los
maestros tomen los cantos
como medio para
lograr las enseñanzas con alegría
ya que a través de esto
se facilita el aprendizaje porque
les gusta el canto
y lo hacen con mucha alegría ,
los diferentes cantos será un
medio para lograr los aprendizajes
que los alumnos
requieren e igual
servirá para enseñarles
cantos en lengua maya
y asi poder
rescatar nuestra lengua
maya.
-¿Ba’ax
óolalilo’ob k’aabet ti’ a ajka’ansaj ti’al
ka utsak u táakbesik ichil u meyaj,
k’aayilo’ob ich maayaj t’aanil?
Le
ajkansajo’obo jach k’aabet tu láakal k’íin yéetel
kiimak óolal tu’
biin tu naajil xook .beey xa’an jach k’aabet u yáantal yáakunajil
ti’ e jejélaas
masewal t’aano’obo ti’al k
páajchak u táakbesik e
jejélaas k’aayo’obo yéetel u muk’besiik
ej masewal t’aano’obo.
Chéen bey jéel u paajtaliló.
Los maestros
deberían presentarse todos los
días en la escuela
con mucha alegría
e igual valorar mucho
las diferentes lenguas indígenas
que existen, para
poder concientizar a los pequeños a través
de cantos y que empiecen a
valorar la lengua maya.
-¿Ba’ax
kíinil jeel u beytal u meyajtike’?
Le
jejélaas k’aayo’obo jeel
u paajtáal u meyajtáal
ich naajil xook ti’ jejélaas
súutukeé jeel bix
ti’al u kajáal meyaj,
ich chúumuk meyaj
wa ti’al u ts’ookol meyaj. Tumen yéetel
k’ayo’ob jeel u beeytáal
u kansaaj yaka’ax balo’ob malo’ob
ti’al u ku’uxtal
mako’ob.
Los diferentes
cantos se puede
trabajar en la escuela en
los diferentes momentos ya
sea al inicio, durante
o al final de la clase ya que a través
de esto se puede
propiciar con más facilidad
diferentes aprendizajes
para la vida.
Wa
mina’an k’aayilo’ob ich maayaj tu najil
xooke’, bix jeel u beytal u yantale’?
Wa mina’an
k’aayo’ob ich maayaj tu
najil xook leej jkansajo’obo
jach k’aabet u yáantal u túukulil ti’o’ob
ti’al u yiíliko’ob
bix keen u
beto’ob wa ba’ax keen u
beto’ob ti’al k
jpaajchak u yaantal tumen
bela’ab tie k’iina yáan
yakach núukulil tial u paajtal u xi’ixtaal jejélaas
xookilo’ob ( internet)
beey xa’an jeel u
beytaal yéetel k’aatchí
ti’ jejélaas mako’obe te’ kaajó .
Si en las escuelas no se cuenta con diferentes cantos en
lengua maya , es
deber de los maestros
ver que hacer
o ingeniarse para
obtenerlas porque en estos tiempos existen muchas
formas para investigar
ya sea en internet
o a través
de entrevistas con
diferentes personas del pueblo.
XGeorgina Arely
Kantun Kantun
GEORGINA ARELY KANTUN
KANTUN
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