viernes, 10 de julio de 2015

XGEORGINA.BOLON TS’ÍIB MEYAJ: U K’ANA’ANIL U TAAN ÓOLTA’AL K’AAYIL JE’ BIX U NÚUKULIL MEYAJIL ICH NAJIL XOOK,

22:40 // by GRUPO 5 // No comments


Ba’ax  u  k’ana’anil  u  tan  óolta’al  k’aayil  je’  bix  u  núukulil  meyajil  ich  najil  xook  ti’al  u  muk’anku’unas’al  u  noj  t’aanil  maaya?

  Jach  k’aanan  u tan óolta’al k’aay tumen  le’la   jump’éel nukulil   ti’ e  jkansajo’obo  ti’al   u  jkamsajo’ob  yéetel kimak  óolil    beey  xa’an   ti’e    jkambalo’obo    jach  ku  beeytaj ej  kambalo’o ma’  tu’  yiiliko’ob  wa  jach táalan  tumen   yéetel e k’aayó  jach  ku  kiimaktaj yóolo’ob  yéetel jach  uts’ tu  t’aano’ob. Beey tun  yéetel   jejélaas  k’ayo’ob    ku  beytáaj  le   ba’axo’ob  u k’aat  e  jkaansajo’obo   ka u  kano’ob  e jkambalo’obo. Le beetik  y’eetel e k’aay  ich  maayaó  jump’éel  nukuliil  ti’al u  pajtaal  u muk’anku’uns’ab  maaya  t’aan.

 Es  muy  importante  que  los  maestros tomen   los  cantos   como  medio  para   lograr  las enseñanzas    con alegría  ya que   a través  de esto  se  facilita  el aprendizaje  porque  les  gusta   el canto  y lo hacen con  mucha  alegría ,    los diferentes  cantos  será un   medio   para  lograr  los   aprendizajes  que  los  alumnos   requieren   e  igual     servirá  para  enseñarles  cantos  en lengua  maya   y  asi    poder  rescatar   nuestra  lengua     maya.     

-¿Ba’ax  óolalilo’ob  k’aabet  ti’  a  ajka’ansaj  ti’al  ka  utsak  u  táakbesik  ichil  u  meyaj,  k’aayilo’ob  ich  maayaj  t’aanil?
Le  ajkansajo’obo   jach  k’aabet tu láakal  k’íin  yéetel  kiimak   óolal  tu’  biin  tu  naajil xook .beey xa’an  jach k’aabet u yáantal    yáakunajil  ti’  e  jejélaas   masewal t’aano’obo   ti’al k páajchak u  táakbesik  e  jejélaas k’aayo’obo   yéetel  u muk’besiik  ej  masewal  t’aano’obo.  Chéen bey  jéel u paajtaliló.
Los maestros  deberían presentarse  todos  los  días   en la  escuela  con  mucha  alegría   e igual     valorar  mucho  las diferentes   lenguas  indígenas  que  existen,  para  poder  concientizar   a  los pequeños      a través  de cantos    y que  empiecen a  valorar   la lengua   maya.
-¿Ba’ax  kíinil  jeel  u  beytal  u  meyajtike’?
 Le  jejélaas  k’aayo’obo  jeel  u  paajtáal u  meyajtáal  ich   naajil  xook   ti’  jejélaas  súutukeé   jeel bix   ti’al  u  kajáal meyaj,   ich  chúumuk  meyaj  wa  ti’al u  ts’ookol meyaj. Tumen  yéetel   k’ayo’ob  jeel u  beeytáal  u kansaaj yaka’ax  balo’ob  malo’ob  ti’al  u    ku’uxtal  mako’ob.
 Los diferentes  cantos  se  puede  trabajar  en la  escuela en  los  diferentes momentos  ya  sea  al inicio,  durante   o  al final  de la clase ya   que a través  de esto  se  puede   propiciar  con más  facilidad     diferentes  aprendizajes   para la vida.
Wa  mina’an  k’aayilo’ob  ich  maayaj  tu  najil  xooke’,  bix  jeel  u  beytal  u  yantale’?

Wa  mina’an  k’aayo’ob ich  maayaj  tu  najil  xook   leej   jkansajo’obo  jach k’aabet  u yáantal u túukulil   ti’o’ob  ti’al  u  yiíliko’ob  bix  keen  u  beto’ob     wa ba’ax   keen u  beto’ob      ti’al   k  jpaajchak   u yaantal     tumen  bela’ab tie  k’iina   yáan  yakach núukulil  tial  u paajtal u xi’ixtaal  jejélaas  xookilo’ob   ( internet)  beey  xa’an jeel  u   beytaal  yéetel  k’aatchí  ti’ jejélaas  mako’obe te’  kaajó .
Si en las escuelas  no se cuenta con diferentes cantos en lengua   maya ,   es  deber  de los  maestros   ver  que  hacer   o  ingeniarse  para  obtenerlas   porque  en estos tiempos existen  muchas  formas  para  investigar  ya   sea   en internet  o   a   través  de  entrevistas con diferentes   personas  del pueblo.
XGeorgina  Arely Kantun Kantun



GEORGINA  ARELY KANTUN KANTUN

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